I 1965-67 gik Savoie-departementet, det daværende liftselskab, SRMT, og Club Méditerranée (Club Med) sammen med bygherren Pierre Schnebelen for at udvikle en fælles plan for Tignes.
Samarbejdet sikrede i øvrigt Schnebelen en 30-årig lejekontrakt på lifterne, udvikling af byen samt de allerede eksisterende originale 7 hoteller og 646 lejligheder!!
I forbindelse med bla. konstruktionen af Téléphériquen på Grande Motte gletscheren, dukkede de første problemer op – da den var blevet bygget i en del af den fredede nationalpark, Parc de la Vanoise – uden forudgående tilladelse fra Staten!
Der blev givet bagudgående byggetilladelse til liften samt nogle lejligheder i Lavachet, der var blevet bygget i for udsatte positioner – for tæt på bjerget – og i 1970 gik det galt, da en fatal lavine ramte området!
Kontrakterne med Schnebelen og Bank Suez blev annulleret, og overgik i stedet i slutningen 1980’erne til Compagnie des Alpes, som har drevet liftsystemet siden.
Compagnie des Alpes driver ud over Tignes og Val d’Isère også liftsystemer i: Chamonix, Flaine, La Plagne, Les 2 Aples, Les Arcs, Les Menuires, Méribel Alpina, Morillon, Peisey Vallandry, Samoëns og Serre Chevalier 🙂
Compagnie des Alpes havde i 2011 en omsætning på næsten 5 mia kr!! 😎
Forrige historie:
Tignes-dæmningen og Lac du Chevril
Næste historie:
Tignes og Espace Killy
[…] Næste historie: Tignes’ i 70’erne og 80’erne […]